09
apr

JORD ALTHUIZEN GAAT BIGGER EN BETTER

Barbecuegoeroe Jord Althuizen legt sinds 2010 zijn stempel op de Nederlandse BBQ-wereld. Als één van de eersten liet hij ons land kennismaken met ‘smoking-in-the-American-Way. Jord is bedenker en oprichter van BBQ-catering concept Smokey Goodness, mede-eigenaar van restaurant The Rough Kitchen in Amsterdam en jurylid voor het RTL4-programma Grillmasters. Hij geeft workshops en lanceerde in april 2018 zijn derde succesvolle kookboek: Smokey Goodness 3, Het Bigger, Better BBQ Boek. Een kijkje in de keuken bij de 36-jarige ondernemer en vader Jord Althuizen.

Over Jord

De voorliefde voor koken en keukens zit er bij Jord Althuizen vroeg in. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn eerste baantje als 16-jarige in de keuken van La Place was. Nadat hij de Hogere Hotelschool afrondde, startte hij als chefkok in een hotel- restaurant in Rijswijk. Na wat uitstapjes in verschillende functies, begint hij uiteindelijk in 2010 als culinair redacteur van Food Inspiration Magazine. In diezelfde periode richt Althuizen Smokey Goodness op.

De vrouw van Jord, Tiffany, is Amerikaanse. Tijdens een familiebezoek in Colorado in 2010 komen de twee per ongeluk op een BBQ-wedstrijd in Frisco terecht. Jord ontdekt hier dat Amerikanen een totaal andere kijk op barbecueën hebben. Op gigantische houtgestookte BBQ’s werd vlees langzaam gegaard. Overdonderd en geïnspireerd door de fantastische smaken vertrokken Jord en Tiffany weer naar Nederland. “Dit was zó anders dan wat we in Nederland als barbecue kennen, zo vol en zo puur van smaak dat, eenmaal terug in Nederland, deze ontdekking ons bleef achtervolgen. Die authentieke barbecue, met o.a. in zestien uur langzaam gaar gerookte varkensschouders, malse spareribs en smaakvolle brisket, dat moeten Nederlanders ook proeven!”

Niet lang daarna stond er een bedrijfsfeestje gepland. Een gasbbq werd aangestoken voor de nog halfaangevroren shashlicks en grote kommen huzarensalade en pindasaus sierde het buffet, toen viel het kwartje: dit kan beter. Onder de naam Smokey Goodness probeerden ze het concept uit op De Rollende Keukens, met spareribs, broodjes Pulled Pork (gemaakt van 16 uur lang gerookte varkenschouder), verse worst en beer can chicken. Tijdens het derde jaar op het Amsterdamse foodfestival concludeerden ze dat de rij voor hun gerechten het langste was. Toen wisten ze het: Smokey Goodness gaat het worden!

In 2013 ontving Jord de INCH durfprijs. De prijs wordt uitgereikt aan individuen of organisaties die zich met durf en innovatief vermogen hebben gemanifesteerd en wordt uitgereikt door INCH, de vereniging van afgestudeerden van erkende hoge hotelscholen.

Stroomversnelling

De laatste 5 jaar kwam het bedrijf in een stroomversnelling. Smokey Goodness is uitgegroeid tot een totaal BBQ- catering concept. De crew is te vinden op internationale evenementen en festivals. Ook wordt er het hele jaar door catering verzorgd voor bedrijven en particulieren en geeft het bedrijf BBQ-workshops.

Althuizen is verder mede-eigenaar van twee bijzondere restaurants. Samen met Marcus Polman, culinair journalist en food-ondernemer, opende hij The Rough Kitchen in Amsterdam. En in oktober 2016 zag Black Smoke in Antwerpen het licht, wat hij initieerde met ondernemer Kasper Stuart en dit jaar naar Nederland gaat halen met een tweede vestiging. Daarnaast is hij momenteel bezig met de oprichting van een nieuwe BBQ formule gericht op gezinnen.

Maar ook privé waren het bijzondere jaren. Jord kreeg met zijn vrouw twee prachtige dochters. Naast ondernemer is hij echt een familieman die het belangrijk vindt de balans tussen werk en gezin in evenwicht te houden. En natuurlijk reist hij de hele wereld over opzoek naar nieuwe smaken en gerechten.

Toekomst

Over 10 jaar hoopt Jord dat Smokey Goodness een internationaal erkend merk is. In de volledige breedte van het BBQ-spectrum. Restaurants, recepten, hardware, workshops, producten. Chique, of juist casual met je gezin. Smokey Goodness moet de BBQ-oplossing zijn voor iedereen, op ieder moment.

Smokey Goodness 3: De Bigger, Better BBQ Boek

Het is pas twee jaar geleden dat zijn eerste BBQ-boek verscheen. Smokey Goodness: Het ultieme BBQ Boek was een bestseller. “Ik had nooit, maar dan ook nooit verwacht dat het boek 70.000 keer verkocht zou worden in Nederland en vertaald zou worden naar het Frans, Hongaars, Duits en vanaf dit jaar ook Engels. Het is ook nooit de bedoeling geweest om een sequel uit te brengen. We stonden zelf verbaasd dat het zo een succes bleek te zijn.”

“Smokey Goodness belicht het Amerikaanse barbecueën”, vervolgt Jord. “Toen we eenmaal besloten hadden om een tweede deel te schrijven, was het logisch om een ander gebied te kiezen. Ik heb een bucketlist van plekken op de wereld waar ik nog graag naar toe zou willen. De volgende op mijn lijst was Argentinië. Smokey Goodness 2, is om die reden in Zuid-Amerikaanse stijl.”

Zuid-Afrika

“Ja, en toen had ik de smaak te pakken! Toen deel 3 zich aandiende, koos ik voor Zuid-Afrika. Het is een echt BBQ-land, met die typerende braai-cultuur. Braaien doe je op een hoge temperatuur. Er wordt niet gerookt, ook aan low en slow doen ze daar niet. Het is een makkelijk en laagdrempelig boek geworden, geschikt voor een brede doelgroep. Iedereen kan deze recepten thuis maken. Als je geen braai tot je beschikking hebt, doe je het gewoon om jouw eigen houtskoolbarbecue.

“ZUID-AFRIKANEN ZIJN ECHTE OMNIVOREN”

Waar ik ontzettend blij van werd, tijdens mijn reis door het land, is dat Zuid- Afrikanen echte omnivoren blijken te zijn. Ze braaien bijzonder gevarieerd. Brood, vis, varken, kip, rund, groenten, schaal- en schelpdieren, alles kan in de braai. Prachtige kleuren en heerlijke kruidenmengsels. Iedere dag had ik weer zin om te proeven en te ontdekken”.